HOME               OVER ONS               LANDEN MET FOTO’S & VERHALEN               LINKS               CONTACTHOME.htmlOVER_ONS.htmlLANDEN.htmlCONTACT.htmlshapeimage_1_link_0shapeimage_1_link_1shapeimage_1_link_2shapeimage_1_link_3

CHINA 2007

China, verslag 16 juli 2007 t / m 13 augustus 2007

16 juli 2007

Eerst even uitgeslapen. De laatste was van de lijn gehaald en de tas ingepakt. De rest van de dag rustig aangedaan en de laatste dingen geregeld. De vluchtgegeven nog even naar onze chauffeur gemaild voor het halen vanaf Schiphol.

Sjaak heeft ons rond ½4 naar Schiphol gebracht. We waren de eerste die de tickets  ophaalden en checken ons meteen in. 2 Mensen hadden de reis geannuleerd dus we gaan met een groep van 16 man. Met een vertraging van dik een uur vertrokken we uiteindelijk op weg naar China.

17 juli 2007

De vlucht was redelijk. Eigenscherm, maar wel oudere films. Sjel haar koptelefoon deed het niet dus gewoon maar een poging gedaan om te gaan slapen.

Rond de klok van 2 landden we op Beijing. Door de douane en wachtten op de gids. Joe. Een chinees maar dit is zijn Engelse naam. Aardig maar zijn Engels komt niet altijd goed over.

Ons eerste hotel is netjes en schoon.

18.00 uur verzamelen we bij de hal van het hotel. Daar werd even kort het programma besproken en snel daarna zijn we met de groep op pad gegaan voor een restaurant. We gaan HOTPOTTEN. Van alles besteld, vis, vlees en groente. Dit gaan we fonduen in de hotpot waar een bouillon in zit. Waren per stel 18 euro kwijt. Redelijk.

Afgesproken met totaal 8 personen om de volgende dag naar de verboden stad te gaan. Morgen om 6.30 in de morgen. Dus de oogjes gaan snel toe. O ja, nog even de groep:

Coby & Richard

Mischa & Lars

Elvira & Jeroen

Lucas & Simone

Theo & Sisi

Nico & Lenny

Anna & Marcus.

Allemaal leuke en gezellige mensen.

18 juli 2007

Heel raar geslapen er erg vroeg wakker. Rond ½ 1 in de nacht allebei klaar wakker. De wekker om 6 uur maar helaas vielen we niet meer in slaap.

½ Zeven voor de deur van het hotel. Eerst nog wat bananen en water gehaald. Op naar de verboden stad. Met de bus? Niemand kon ons helpen en de chauffeurs van de bussen zwaaiden ons netjes gedag maar wilden ons liever niet in de bus.

Met 3 taxi’s aangekomen. Eerst waren we de ploeg kwijt maar naar een goede zoektocht op het  plein in de regen vonden we elkaar rap. Eerst top zoek naar ontbijt. Nergens een supermarkt of iets van breakfast. Op een gegeven moment iets gevonden. Daar om thee gevraagd en wat gekookte eieren en brood bij het tentje daarnaast gehaald. Thee was er niet dus dan maar water. 26RMB voor 8 personen gegeten.

De verboden stad. Wat is dat ontzettend groot zeg. 2 Hallen stonden in de steiger. Na een uurtje of 4 hadden we het wel gezien. Eerst nog even wat gedronken.

Op weg naar het hotel nog snel op zoek naar een supermarkt. We vonden een bakkertje. In ieder geval dus morgen vroeg een lekker ontbijtje.

18.30 uur. Naar de acrobatiek show. Het was onwijs leuk. Er waren meiden en jongens. De jongens waren echte gymnasten. Flik-flak, salto’s, alles van dit soort en ook nog op verticale staande palen. De meisjes waren acrobatisch. Slangenmeiden, met linten, trapeze. De show war echt de moeite waard.

Op de terug weg naar het hotel bij een restaurant gegeten op tip van Joe. Ronde tafel met een draaiplateau. Veel verschillende gerechten. We hadden wel een pittige rekening verwacht meer het was 5 Euro per stel. Op een gegeven moment nog de gehele bediening in paniek. We hoorden geschreeuw en gegooi met borden. Dus wij dachten de kok wordt onthoofd. Maar wat bleek. 2 Klanten hadden een  heftige discussie.

Terug naar het hotel met de wekker om 6 uur in de morgen.

19 juli 2007

Allebei prima geslapen. Eerst een yoghurtje, fruit, brood en kaas gehaald en  in de bus naar de grote muur toe het ontbijt gegeten. We moesten 2 uur in de bus. Pas na een 1 ½ uur waren we Beijing uit. Het viel ons op dat de buitenwijken en de dorpen rondom er goed uitzagen. Mooie wegen en geen armoede.

Bij de plaatst van bestemming nog door een markt heen, kaartjes gekocht en let op: LOPEND omhoog. Op de muur een prachtig uitzicht, mooi gewandeld en lekker gezeten en de rust genomen voor het uitzicht. De  muur was goed te bewandelen. Na een uurtje of 2 weer naar beneden gelopen.

Mil nog 2 shirts gekocht. Eerst waren ze $1 per stuk. Toen Mil er 2 had uitgezocht moest hij opeens 18 euro betalen. We hebben er uiteindelijk 4 euro voor betaald. Nog wat gedronken en weer op weggegaan richting Beijing. Omdat de hele groep meeging werd er door de organisatie een etentje aangeboden. Een hele foute toeristische tent waar even wat rare dansen, zangoefeningen werden getoond. Het eten was matig maar het aanbod was erg leuk.

Het mooie was dat het restaurant naast het Olympische dorp lag. Het zwembad gezien en het grote stadion waar ook de opening plaatst vind. Echt geweldig.

Na de lunch op weg naar het zomerpaleis. Daar was het zo ontzettend druk dat wij geen zin hadden om daar rond te lopen. We hebben een waterfiets gehuurd en op het water gezeten met het windje.

’s Avonds zijn we zelf met de gehele groep naar het bekende Peking Duck eend restaurant gegaan. Op advies van de LP en Floortje. We moesten eerste wachtten en daarna werden we naar de 5de verdieping gebracht. We hadden 2 ronde tafels. Onze tafel had een menu besteld. Lekker voorgerecht. Het hoofdgerecht met eend. Paar gerechten waren matig maar de Duck was lekker. Niet echt 40 euro waard maar wel weer een ervaring rijker  en je komt hier niet wekelijks. De andere tafel had allemaal verschillende soorten eend besteld. Kregen ook een stukje eend wat wij kregen maar ook eend in gelatine en zelfs de zwemvliezen. Vooral de mannen hadden niet echt goed gegeten en helemaal niet volgende. De volgende halte van de mannen was dan ook de gele M.

Nog even de nachtmarkt op geweest. Stokjes met zeepaardjes, cocoonen, kreeften en andere beesten gezien. Eerst nog even een borreltje in de stad en daarna op weg naar het hotel. In de avond heb je hier in Beijing wel erg last van bedelaars.

20 juli 2007

Joe  had de excursie een uurtje verlaat dus konden we rustig aan doen. Om 8 uur ontbeten we in het hotel naast ons. Om 9 uur in de bus op weg naar de Hutongs. Na 5 kwartier kwamen we eindelijk op de plaatst van bestemming aan. De gids opgepiept en eerst naar de Bell-Tower. Steile trap, grote bel voor de rest niet zo erg bijzonder. Jammer dat het uitzicht matig was door de smog.

Daarna door de straatjes naar de riksja’s gelopen. Jammer dat we van de gids nergens stil mochten gaan staan want dat koste teveel tijd. Misschien hadden we toch om 8 uur moeten vertrekken!!!!!!!!

We liepen zelf nog een theehuis in waar we een theeceremonie kregen aangeboden. Erg leuk. Daarna naar de pottenbakkerij met schilderingen. Het was natuurlijk de bedoeling dat we wat gingen kopen. Maar helaas.

Op de riksja’s door de Hutongs was erg grappig. De fietser moest welpittig doortrappen. De Hutongs zagen er schoon en netjes uit. Bij een gezin gegeten. Eten redelijk. Jammer dat we niets te zien kregen van de mensen en van het huis.

Daarna werden we naar de rivier gebracht en waren we vrij. Een hele matige excursie. Door het toeristische deel gelopen, waar je gek werd van de verkoopsters. Naar het Beihai park gelopen. Naar de andere kant van het park waar je op een heuvel met een tempel met Boeddha kon zitten en kon genieten van het uitzicht over de hele verboden stad. Nu zie pas echt hoe belachelijk groot de verboden stad is.

Op naar de koffie. Bij een Illy huis koffie gedronken. Zeer charmante wastafels. Advies, kijk naar de foto´s.

De markt op met de beesten. Zeesterren, mosselen ingewanden en penis. Ook slang. Waterslang. Sjel moest het proberen. Vies, bah wat smerig. Nooit meer. Toch maar op zoek naar de landslang.

Daarna naar de grote winkelstraat, taxi gepakt en naar het hotel gegaan voor een borrel. Het viel ons op dat het duur is. Kamera´s, Nike kleding, alles even duur als in NL.

In de avond met een groep van 10 man gegeten en daarna zijn we naar de Hutongs terug gegaan  voor een borrel op onze laatste avond in Beijing. Om 2 uur naar het hotel om een slaapje te doen.

21 juli 2007

9 uur. Snel opgestaan en een ontbijtje gedaan. De tas in gepakt, gedoucht en om 12 uur uit gecheckt. We gingen op naar het treinstation voor onze rit naar Xian.

Om 12 uur zijn we nog eerst naar het park gegaan. Rustig gelopen en toch nog even naar de tempel van de hemelse vrede. Jammer dat je er niet in mocht. Onder de bomen nog lekker gezeten met een stukje fruit.

Boodschappen gedaan voor het avondeten in de trein en tot het tijd was hebben we de tijd gedood met een pilsje.

Op het treinstation, wat trouwens ontzettend groot was moesten we nog 40 minuten wachten. Het waren open cabines. In de trein spelletjes boerenbridge gedaan en om 10 uur ging het licht uit. Redelijk geslapen. Veel wakker geweest maar wel aldoor de slaap weer gevat.

22 juli 2007

7 uur in de morgen aangekomen op het station van Xian. De omgeving van Xian is mooier dan Beijing. Bergachtig met rijstvelden.

Ver naar de bus lopen. Bij het hotel aangekomen hoorden dat we pas om 12 uur de kamers kregen. We konden de tassen in 1010 zetten en douchen in een andere kamer. Gebruikte en ranzige kamers. Maar niet  hè!!!!!!!

Met zijn 8 het stadje ingegaan voor het ontbijt. Veel winkels dicht. Kwamen langs een groente en fruit markt maar op de terug weg was deze al afgelopen.  Heel lekker en luxe gegeten in het Hyatt hotel. Was wel even goed met die diaree.

Terug bij de kamer, spelletje gedaan en rond 12 uur de sleutel gehaald. Kregen we te horen dat we nog een uur moesten wachten maar gelukkig waren ze met onze kamer bezig en konden we snel een douche pakken.

Rond ½ 2 weer naar de stadsmuur gelopen. De ingang opgezocht en boven op de stadsmuur een fietstocht gemaakt. 25km lang. Helaas allemaal vergeten ons in te smeren dus we zijn al aardig bijgekleurd. Het was erg leuk, erg hobbelig maar het luie zweet is er weer uit.

Een pilsje gepakt en een internet café opgezocht. Even gemaild.

Met een groepje gegeten in het hotel. Het restaurant van het hotel is vrij bekend bij de chinezen. 4 verdiepingen. Jammer dat je altijd een grote tafel met gerechten besteld. Je kunt niet je eigen gerecht bestellen.

Nog even naar de supermarkt. Wat blijkt, alles is over datum.

We lagen vroeg op bed. Toch nog moe van de treinreis en de fietstocht.

23 juli 2007

Om 8.15 beneden afgesproken om nog voor vertrek een lekkere bak koffie te halen. De eerste koffietent was dicht en bij de tweede werd vertelt dat morgen de opening van het bedrijf was. Op straat nog even naar dansende dames gekeken en toast brood met appeljam in het hotel gehaald en toen de bus in.

Het werd een leuke indrukwekkende geslaagde dag waarin we ook nog souvenirs hebben gekocht.

Het terracotta leger.

Op weg erheen viel ons al op dat de dorpen en steden waar we langs kwamen er netjes uitzagen.

Grappig, bij de opening van winkel, restaurant, bank enz. gaat het personeel van het bedrijf netjes in 2 rijen voor het bedrijf staan en vind de briefing plaats. Ze krijgen instructie en er wordt gekeken of ze er netjes uitzien.

Het terracotta leger is gebouwd door de keizer. Iedere pop is anders gekleed en heeft een andere uitdrukking. Jaren gelden gebouwd en onder de grond gestopt. Dicht gemaakt met boomstammen met zand n klei.

Een deel was al vernietigd tijdens een aanval van soldaten. Dit zagen we in een bioscoop waarbij je moest staan en de film 360 graden om je heen draaide. Honderden jaren later was een boer bezig met het graven van een put en ontdekte het terracotta leger opnieuw.

Het is nog voor een deel opgegraven, en ze willen wachten to er bekend is hoe  ze het mooier kunnen behouden. De poppen waren van kleur maar helaas vervaagt de kleur. Deze wel gezien op foto´s en de poppen worden nu zandkleurig.

Hal 1. Ongeveer 6000 poppen en paarden. Grootste hal waarbij nog niet alles is opgegraven. Erg indrukwekkend want ieder pop is inderdaad anders. De paarden zagen er ontzettend strak uit. Op het einde van de hal zag je diverse poppen staan die ze aan het renoveren zijn.

Hal 2. Een niet zo grote hal. Een kamer met een aantal vertrekken met poppen.

Hal 3. Weer een grote hal waarbij je duidelijk het dak met bomen zag. Een aantal man in een vitrine met een hoge rang.

Na een lekkere kop koffie zijn we naar de schatten gegaan waar we snel weer weg waren om naar de bios te gaan.

Op weg naar de bus waarbij je langs vele kraampjes komt hebben we 2 poppen gekocht voor 50 yuan. 5 euro.

De weg naar Xian was spannend. Op een geven moment zien we een file voor ons op de snelweg en een spookrijder die naar ons seint. Moesten allemaal erg lachen. Op een gegeven moment zien we een aantal auto´s, bussen en vrachtwagens gewoon keren op de snelweg en hadden we spookrijders links en rechts van ons. Onze bus keerde ook op een gegeven moment en zijn we een andere weg ingegaan. Aparte ervaring rijker.

In Xian naar de medicijnen markt gegaan. Een markt vol met kraampjes. Grote zakken, hout, wortels, paddenstoelen, hagedissen en ook slangen. Ook opgezeten bambi’s en er werden veel parels aangeboden.  Wel lachen. Lucas en Mil gingen zich wegen. Al snel 5 chinezen er omheen. Die raakten helemaal in paniek en moesten lachen toen we weegschaal op hol sloeg. Er werd veel mahjong gespeeld op straat.

De bus weer in naar de grote moskee. Erge leuke buurt met kleine straatjes waar de markt staat. De moskee. Niets hier leek op een moskee. Joe had gezegd dat we er helaas niet in mochten zonder onze schoenen uit te doen maar we mochten er helemaal niet in. Dus foto´s gemaakt van de buitenkant.

3 Riksja´s gevonden voor de weg  naar het hotel. 15 yuan had Joe gezegd maar wij kwamen op 6 uit. De rit was leuk maar de mannen brachten ons eerst naar een restaurant en uiteindelijk kwamen we weer bij het beginpunt waar we waren ingestapt. Toch maar het geld gegeven. De mannen hadden onderling erg veel lol.

Stonden we weer tussen de drum en bel toren, 3 km van ons hotel. Gelukkig had Richard z´n boek met plattegrond mee en zijn we via de stad naar huis gelopen. Trouwens onwijs grote stad. Wil ik wel een dagje shoppen. Ook hier zijn de prijzen in de sportwinkels hetzelfde al in NL.

Nog even wat drinken bij het hotel en zijn we gaan dineren om de hoek.

24 juli 2007

Vandaag weer de trein naar Chengdu. Sjel vroeg wakker maar wel in bed blijven liggen.

Gedoucht, wat ingepakt en om 9.30 afgesproken om te gaan ontbijten. Nog even wat boodschappen voor in de trein gehaald.  Om 13.30 zaten we in de trein.

Boerenbridge gespeeld, boek gelezen.

25 juli 2007

Om 5.30 uur in Chengdu aangekomen 6 uur in het hotel waar we tot 12 uur moesten wachten op de kamers. Joe gevraagd of we niet intussen naar het panda centrum konden gaan.

Dat lukte. Om 7.45 richting het panda centrum. Het zag er leuk uit en we zagen al snel de eerste volwassen panda´s slapen. Langs de rode panda´s die net eten kregen. Sjel op de foto geweest met een rode panda. Schort en handschoenen aan en het beestje kreeg een lekker stuk appel.

Verder langs de kleuterpanda´s. De kleuters wilden niet naar binnen en moesten opgehaald worden. Het zijn echt net kinderen. Nog langs de baby´s en de bios en het museum. Leuke beesten maar erg lui.

Door nar de kookcursus. Deze zat in een leuke backpackers wijk. Eerst wat gedronken. We kregen allemaal een schort om en gingen 5 gerechten maken. Na 3 gerechten zaten we al aardig vol en zijn we gaan kijken. Hartstikke leuk en lekker om te doen.

Daarna naar het hotel voor een souche waar we wel aan toe waren. Nog even gelezen en een korte rust op de kamer. Daarna even een bak koffie en de mail gecheckt.

De stad in. Kwamen achter de winkelstraat op een plein en daar was het erg gezellig. Allemaal tafels en tentjes waarbij je eten kon bestellen. We haalden een bord met alles erop en eraan en hebben gegourmet.

Daarna in de lobby gezeten en heerlijk geslapen.

26 juli 2007

Om 9.00 uur inde lobby afgesproken voor het ontbijt.

We zouden gaan uitzoeken wat we zouden gaan doen vandaag. Naar het klooster zo´n 20 km boven Chengdu. We kwamen op een ander park, 70 km ten noorden van Chengdu. Het World Heritage Mount Qingeheng. Bij het hotel geprobeerd en bus te krijgen maar dat was niet mogelijk. Taxi op straat maar komen we dan wel terug. Mil had ondertussen Joe wakker gemaakt en die ging een bus regelen. Helaas moesten we wel 16 euro per persoon betalen maar dan bleef de bus wel wachten.

Qingcheng Shan is een heilige berg voor de aanhangers van Taoïsme. In een paar uur loop je naar de top langs een lint van tempels, paviljoens en mystieke plekken. Onderweg passeer je prachtige oerbossen, beken, watervallen en bordjes met spreuken als: “Treat nature, like treat home”.

Bij het park zag het er onwijs mooi uit. Eerst een hapje eten. Bij een stalletje voor 1 euro. Er werden verse noodles klaargemaakt. We schrokken wel van de prijs. 9 euro intree, 3,50 voor de kabelbaan en 0,50 cent voor de boot. Maar dit bleek aan het einde van de dag echt de moeite waard te zijn.

Eerst omhoog lopen, bij de vijver met de boot naar de kabelbaan. Omhoog was echt geweldig. Mooi uitzicht over  de bomen en mooie bloemen, het uitzicht deed met denken aan de 3 sisters in Aussie en op de top een tempel. Eenmaal boven moesten we nog een stuk omhoog voor de 2 tempels. Taotische tempels.

Toen het hele pad naar beneden. Mooi padje omhoog, vlak en ook trappen steil naar beneden. Onderweg langs een aantal tempels gekomen en een kitsch ketting gekocht voor 10 yuan van het jaar de aap.

Beneden wachten op de bus en nog wat souvenirs gekocht van dames die je anders niet met rust lieten. Later bleek dat we met zijn alle voor 150 yuan met de bus heen en weer hadden gekund. Dit geeft toch aan dat Joe zijn werk beter kan doen.

Op de kamer de spullen weggelegd en snel op zoek naar een eettentje.

Erg apart. Lucas en Sjel hadden tomaten soep. 1 Kop bouillon met een ei en tomaat daarin. Ieder kreeg een kommetje rijst en de grote kom ging weg. Opeens gingen de lichten uit en ging het personeel ook aan tafel om te eten.

Nog in de lobby gezeten en daarna naar bed.

27 juli 2007

Vroeg wakker. 5.00 uur. Naar de bank geweest om geld te wisselen en kaarten op de post gedaan.  Ontbijten en voor 11.30 uit checken.

Helaas vielen onze plannen voor het klooster in duigen. REGEN!!!! Onze eerste regenachtige dag. Wel even shoppen met Jeroen en Elvira Maar omdat de regen wel erg hard uit de lucht begon te komen zijn we maar terug naar het hotel gegaan.

17.00 de bus naar het treinstation. De trein had 40 minuten vertraging. Het was iets minder dan de vorige treinen. Het slapen was goor. De lakens waren smerig en het stonk.

28 juli 2007

Toch nog de tijd van de vertraging ingehaald. 9.00 uur op het station waar de bus die ons naar Panzihuan moet brengen al stond te wachten. Gelukkig weer mooi weer.

Even iets heel mens onvriendelijk. Zagen bij de trein 2 mannen met 1 gevangene. Benen en armen waren met grote ringen en kettingen aan elkaar gebonden. Hij moest schuifelen met zijn benen om te kunnen lopen. Gevangenen keek alleen naar beneden. Ze hielden hem stevig bij zijn armen bent voor het geval hij weg kon rennen.

Het zou een klein dorp in de bergen zijn waar niets te doen is. We blijven hier 1 nacht om de afstand die we moeten overbruggen in 2 dagen te doen. Midden in de berg een klein dorp. Wat betekend dat! Toen we daar aankwamen zagen we grote flats en een groter dorp dan we hadden verwacht.

Mil had een beetje hoofdpijn en is een paar uur gaan slapen. Rest is naar de Hot Springs gegaan. Mischa en ik zijn naar de rivier gelopen en door de stad weer terug naar het hotel.

We zijn trouwens een attractie in het dorp.

19.00 in de lobby verzameld en we hebben bij het hotel gegeten. De mannen probeerde ons hier nog op te lichtten. Toen we de rekening kregen merkte we dat deze niet klopten. Maar omdat we blank waren hadden ze in plaatst van 1 portie, 1 ½ portie berekend. Wij waren het hier niet mee eens want we hadden hier niet om gevraagd. Al snel kwam er een Chinese heer die ons hielp want hij had ons horen bestellen. Het probleem in dit hotel is dat echt niemand 1 woord Engels spreekt.

Morgen vertrekt de bus om 7.00 uur naar Lijang.

29 juli 2007

7.00 uur de wekker. Heerlijk geslapen. Gedoucht en de bus in voor een rit van 7 uur naar Lijang. Het uitzicht op sommige plekken was echt heel mooi. Hellas heeft het wel bijna de hele dag geregend en de voorspelling is dat het zo even blijft.

Een grote opstopping in een dorp. Een ongeluk met een vrachtauto en na een half uur konden we verder. Ondertussen zagen we dat er een kip onthoofd werd. Nek doorgesneden, kokend water erover heen en kaal geplukt. Dit gebeurde in 5 minuten. Binnen een ½ uur kan de kip op tafel staan.

We werden wel gek van de chauffeur die om elk onnozel dingetje aan het toeteren was.

Om 17.00 uur kwamen we aan in Lijang. Netjes afgezet bij het hotel. Wat bleek. Het verkeerde hotel. De spullen werden gebracht maar wij moesten zelf lopen. Het was maar 5 minuten. Het was een goed hotel en het lag midden in de oude stad.

De was gedaan (koud water). Later op de avond gelukkig wel warm water zodat we lekker konden douchen. Later op de avond naar een Engels restaurant / pub gegaan. “Frosty morning”. Een Engelsman die met een Chinese dame was getrouwd en een paar jaar in Paramaribo hebben gewoond en gewerkt in een casino. Hebben hier een pand gekocht en opgeknapt. Erg gezellig, leuke sfeer en goed eten. Aanrader.

Mil ging na het eten naar de kamer want hij had nog steeds hoofdpijn. Sjel is nog even blijven borrelen.

Naar bed. De airco staat niet aan in de kamer en daardoor is het vrij warm in de kamer.

30 juli 2007

½ 9 een douche gepakt. Milco is erg verkouden maar gelukkig is zijn hoofdpijn weg.

Om 10 uur afgesproken bij de lobby.

Eerst yoghurt en jus gegeten en de oude stad in gegaan. Echt een heel knus en gezellige binnenstad. Met zijn 8-en ontbijt besteld bij een leuk tentje maar het ontbijt van Mil en mij zijn nooit gearriveerd.

De groep gesplitst. Wij zijn met Simone en Lucas naar het hotel gegaan en toen fietsen gehuurd. Daar was het peters café. Hier konden Mil en ik wel ontbijten en kregen we ons ontbijt ook. Ze hadden hier de specialiteit van het dorp Naxi-brood. Rond broodje met geitenkaas, tomaat en een gebakken ei. Heerlijk. Op de fiets gestapt en richting Beisha gereden. We waren een eind op weg toen Lucas wat problemen van zijn hart kreeg. Het begon vlak daarna ook vreselijk hard te regenen  dus terug gefietst, koffie gehaald en gedoucht. Richting de oude stad gelopen waar we de rest tegen kwamen. Door de straatjes gesnuffeld. Wel toeristische maar super om daar rond te huppelen.

Om 19.20 uur in de lobby voor het Naxi-concert. Was wel erg grappig maar Sjel vond het veel te lang duren. Om 21.30 uur met Coby en Richard een tentje opgezocht om te gaan eten. Erg lekker. Lekkere gekruide, gevulde noodles, vis, vlees, ei en loempia’s.

Rond 11 uur weer op de kamer.

31 juli 2007

8.30 uur verzamelen in de lobby. Naar de lokale markt gelopen. Vlees werd er klaar gemaakt, poten, ingewanden en de rest lag midden op de tafels. Het viel op dat het er helemaal niet stonk. Het vlees was dus echt heel vers. Daarna de groente en fruit markt over. Onderweg een leuk tentje tegen het lijf gelopen waar we hebben ontbeten. Nu ging het goed. Goede koffie, toast en lekkere fruit met yoghurt.

Mil en Jeroen naar het hotel. Ik ging met Elvira het dorp door. Mooie sjaals gekocht voor maar 2 euro en 30 hangertjes voor 1 euro.

Wel of niet naar het meer? Ene kant is het even rustig maar aan de andere kant is er straks in Dali ook genoeg te doen.

Om 3 uur wilden we er toch nog heen lopen. Helaas was het helemaal bewolkt. Dus we hadden direct moeten gaan en niet twijfelen. Het was vlak bij de fietsen verhuur. De entree was 14 euro per persoon. Vonden we echt teveel. Want de “Dragon Mountain”  het eigenlijk om gaat is niet goed te zien door de wolken. Anders had je hem trouwens ook al vanuit de stad kunnen zien.

Naar de Engelse pub gegaan. Geborreld en gepoold. Daarna het stadje weer in om te eten.

Dezelfde vis besteld maar toch kregen we heel wat anders.

1 augustus 2007

Wat gaat de tijd toch snel. Het is alweer de achtste maand.

Om 7 uur het wekkertje. Gedoucht en naar beneden want om 8 uur vertrekt de bus weer richting Dali. Binnen 4 ½ uur kwamen we hier aan. De rit was mooi. Het landschap is hier mooier dan  rond Lijang. Het lijkt erg  op Noord-Vietnam.

Het dorpje in om te eten en toen werd de lucht wel blauw. Met zijn 6 richting de pagodes gelopen. Helaas toen we er bijna waren begon het weer te regenen. Snel de tuk-tuk gepakt en weer terug naar het hotel. Ik hoop wel dat het beter gaat worden maar helaas is er niet veel beter weer verwacht. Ook niet in Yangshou. Maar even afwachten wat er van de excursies terecht gaat komen.

Om 17.00 uur meeting met onze gids Joe. He, he Joe heeft het eindelijk door.  Ik had gelezen dat de boottocht 10 euro kosten en geen 25 euro zoals Joe dat zei. Maar goed gemaakt. Als we met 10 man gingen werd de excursie 17 euro inclusief lunch en entree. De hele groep gaat dus mee.

Ge-internet, spelletje gedaan en op 7 uur gaan eten in de Foreigner Street. Het duurde lang maar het was erg lekker.  Het leuke van de ze straat is dat in de avond de meiden aan de ene kant staan en de heren aan de andere kant. Ze zingen om de buurt naar elkaar. Erg leuk om te zien en om te horen. Ze hadden later op de avond ook wel super disco in de diverse tentjes. Nog even wat gelezen en dan de oogjes weer toe.

2 augustus 2007

Het wekkertje om 7 uur. Kopje thee en koffie en een lekker broodje gehaald. Helaas ziet het er regenachtig uit dus besluiten we maar om alleen het kleien Nikon fototoestel mee te nemen.

Maar deze heeft ook goed gefunctioneerd in Aussie nadat de andere kapot was. We durven de gok niet te nemen.

Jammer, jammer want vanaf we de bus in stapte was  het droog en het is de hele excursie droog gebleven en de lucht werd als maar blauwer. Kan gebeuren toch.

Omdat het nog wel een beetje bewolkt was gingen we eerst naar een lokale markt. Qua spullen leek het wel Koninginnedag. Natuurlijk was er ook vis, vlees en groente.

Ook bij een lokale school geweest. Dat ik met Milco terug ging hadden ze iets van bewegen. Het leek wel een legermars. Sis en Elvira en ik vroegen of we de kinderen iets mochten leren. Hoofd, schouders, knieën, teen. Stonden we daar met zijn 3. De kinderen zaten te kijken alsof we knetter gek waren. Daarna nog met de groep meegedanst. Uiteindelijk hebben ze nog wat voor ons gedaan.

Op naar de boot. Wat bleek!!!Weg ondergelopen met het regenwater van de afgelopen week. Door andere nauwe straatjes. Erg krap en het werd steeds krapper totdat de bus niet meer verder kon. Je ziet hier erg veel mensen met erge grote varkens lopen. Op gegeven moment liep de bus vast en werden wij lopend verder geleid. Het hek van het park werd open gedaan. We liepen naar het water waar ze net de visnetten aan het schoon maken waren.

Via de keien door het water liepen we naar de boot. Heerlijke boottocht. Naar de overkant waar we bij een oude school en tofufabriek zijn geweest.  Weer terug bij de boot zagen we het behoorlijk regenen aan de overkant.

Op land naar een tempel, soort bejaarde huis voor oude mannen geweest. Daarbij de tempel was een lelijk blauw beeld. Nu een god voor de mensen. Hij kwam in het dorp om de mensen te vergiftigen maar hij vond de mensen zo aardig dat hij zichzelf maar heeft vergiftigd.  Mil en Lucas nog een potje gebasketbald met 4 Chinezen.

In de bus weer naar het hotel. Het was later dan gepland maar het was een onwijs leuke dag.

Gedoucht en naar de Tibetaan om te eten. Lamsvlees op  Tibitaanse wijze. Onwijs lekker. Nog even gezellig blijven borrelen.

Slechte nacht gehad. Een Chinese vrouw van de hele tijd aan het schreeuwen en dan gaat voor 6 uur de hele tijd de telefoon.

3 augustus 2007

Wat een mazzel. We kijken naar buiten en het is stralend blauw met hier en daar een wolkje.

Broodjes gehaald en om 8 uur stonden we klaar. Helaas kwam Joe met de mededeling dat de bus pas om 11.00 uur kwam. Dus maar het stadje ingedoken. Ontbeten. Qua winkels minder dan in Lijang. Wel mooie maskers gezien. Weten nog niet of we ze meenemen.

Om 11 uur nog even op de bus wachten. We gingen direct naar de berg waar die hele bijzondere grot moest zijn. We moesten in de kabel baan. Mil moest alleen en we mochten niet wiebelen. Ik zei: jump, jump. Die Chinees helemaal in paniek.

Boven aangekomen moesten we erg lachen om de ingang van de grot. Leek wel op de Efteling, door de grot heen, bleven we ook lachen. Kitsch-Kitchen is er niets bij. Toen we eruit kwamen hebben we nog wel genoten van het uitzicht over het meer. Stukje naar beneden gelopen en weer met de kabel baan. WC een grote geul in de grond.

Beneden kregen we nog een theeceremonie. Golden thee gekocht. Door de tuin heen, waar mooie vlinders waren en naar de kleding fabriek. Deze was helaas niets.

Joe baalde erg, hij ging ook op advies van de chauffeur en hij vond het ook een aanfluiting.

Helaas kon hij er ook niets aan doen. We kregen per persoon wat geld terug en van dat geld zijn we met de groep op een terras gaan zitten en hebben we een hapje gegeten met een lekkere borrel erbij.

We hebben hier de afgelopen dagen onwijs mooi weer gehad. Dit hadden we na die voorspellingen niet verwacht. Hopen dat het ook zo in het stenen woud is.

Met zijn 8-en gaan eten bij Jake. Want C en R hadden daar hele goede koffie gedronken. Het eten was ook perfect. Naar bed, nog even puzzelen en slapen.

4 augustus 2007

7 uur het wekkertje. Naar het Yunnan café om even te ontbijten. Heerlijk stokbroodje met gesmolten kaas en een eitje. Nog even naar het park, wat foto’s maken van de ochtendgym en om 9.00 uur in de bus. We verwachten een lange busrit maar het uitzicht wordt mooi. Berglandschappen, dorpjes, grote steden, maïs en rijstvelden.

1 Stop. WC ontzettend GOOR. Je moest betalen. Van de 12 wc’s zonder deuren lag er bij 11 een grote dikke drol. Hebben ze hier niet van DOORTREKKEN gehoord. Dus snel naar buiten en in een busje gesprongen. Wel uitkijken want de politie kijkt goed naar rare zaken.

Vlak voordat we bij het Stenen woud aankwamen konden we al van het uitzicht genieten. Puntige blokken steen staken uit de grond.

Bij het hotel aangekomen werden we niet vrolijk. Zo vreselijk smerig hadden we nog geen hotel gehad. Ook wilden ze de airco niet aangedaan terwijl deze wel in de kamer waren. Het was een natuurpark dus mocht de airco niet aan. Maar ze vergeten wel dat dit een gebied met malaria is.

We bleven doorzeuren en uiteindelijk is hij op onze kamer wel aangedaan.

Met de plu mee voor de zekerheid gingen we het stenen woud in. Wat hebben we toch een mazzel. Het was weer droog weer. Eerst het grote pad, daarna afgeslagen. O,jee klopt de kaart wel. We liepen door en onder de rotsen, hele nieuwe paden en soms erg glad maar het was geweldig en indrukwekkend. Gelukkig toch nog op het grote pad gekomen en met zijn 6-en gaan eten in het dorp.

Het eten was goed. Niemand sprak Engels. Ze kwamen met een rekening van 30 euro. Wij riepen met zijn 6-en in het koor: NO. NO. Ze zouden een goede prijs maken. Uiteindelijk hebben we inderdaad een mooie prijs betaald.

½ 9. Te vroeg om naar bed te gaan. Dus kaarten in de hal. Mil wilde een ;lampje aandraaien maar ze sloegen allemaal door. De Chinezen raakten van de kaart en de westerlingen aardig van slag. Rond 10.30 uur naar bed. Goed geslapen ondanks de viezigheid.

5 augustus 2007

Rustig uitgeslapen en blijven liggen. Om ½ 11 ontbijtje gedaan. Wat? Ei, ei,ei en nog eens ei. Om 12 uur de bus in. We hebben zo’n mazzel. Het regent weer vanmorgen. Goed dat we gisteren foto’s gemaakt hebben.

12.00 naar het vliegtuig. Gekaart bij KFC. 18.00 uur vlogen we weg. Daar nog 1 ½ tot 2 uur met de bus naar Yangshou.

10.00 uur in het hotel. Matig. Kakkerlakken  en andere kevers in de kamer. Nog een borrel wezen doen en slapen. Ook matig geslapen. Overal jeuk van de beestjes.

6 augustus 2007

8.00 uur wakker. Laatste wasje onderbroeken gedaan.

10.00 uur meeting met Joe. Joe vertelde het programma van deze dagen. Vandaag om ½ 4 een excursie.

Eerst ontbijten, over de markt gelopen. Geluncht bij de pizzeria. Goede pizza’s en om ½ 4 stonden we klaar voor de bus.

Bij Xingping stapten we op de boot om een uurtje te varen. Zeer mooie omgeving, het was alleen dat we in een lange lijn rij achter elkaar vaarden. Erg lekker zitten in de zon op de boot. Waterbuffels in het water, spelende kinderen. Na ongeveer een uurtje gingen we in het dorp eten, rijst, patat, ei, vlees en groente.

In het donker nog een keer de boot op en meevaren met de aalscholvers. Ze kregen echt een  grote bobbel in hun hals omdat ze de vis niet kunnen doorslikken.

Eenmaal thuis, naar bed want de wekker staat op 5 uur.

7 augustus 2007

Opstaan. Even een bakkie koffie en thee. 5.30 uur in de morgen in de bus voor de ballonvaart. De 3de balloon werd net opgeblazen. Met zijn 4 in een mandje. Het was best wel warm omdat het gasding boven je hoofd zit. We stegen langzaam op en zijn ruim een uur in de lucht geweest. Ook gevarieerd in hoogtes. Het is heel rustig en erg mooi en gaaf om een keer gedaan te hebben.

Daarna via de dorpjes weer naar het hotel. Ontbeten bij M.C. Blues. Milco heeft hier ook een stempeltje gekocht.

Daarna heel even naar de kamer.

Sjel met Lars, Mischa en Elvira een fiets gaan huren en hebben we een stuk langs de rivier gefietst. Onder weg gestopt bij een dorpje en even gezeten op een terras.

Bij het hotel aangekomen even in de rivier pootje baden en daarna even een klein hapje en borreltje gedaan bij M.C Blues.

Rusten en douchen bij het hotel terwijl de andere naar een lichtshow gingen hebben Mil en ik een rondje door de stad gemaakt. Druk. Het is wel een onwijs gezellig en een echt backpackers dorp.

10.00 uur naar bed, even de slaap van vanmorgen inhalen.

8 augustus 2007

Het wekkertje om ½ 8. Nog ontbijten voordat we op excursie gaan.

Eerst de fietsen opgehaald. Stuk over de grote weg, daarna op het grindpad naar de bamboe vlotten. We kregen per stel een vlot. Fietsen gingen achter de zitjes. Mil en ik vertrokken als laatste. De kapitein had het zwaar met 2 zwaargewichten. Zwemmen mochten we niet dus zaten lekker in de zwemkleding voorop het vlot. Een paar hellingen af, waarbij we soms even moesten helpen. Erg veel lol gehad. Ook met andere vlotjes. Chinezen moesten lachen om Milco’s borsthaar en omdat we elkaar lekker aan het nat spatten waren. Andere kapiteins  begonnen ons ook nat te spatten dus wij hun ook maken. Erg veel lol.

Daarna nog een leuke fietstocht door smalle padden en leuke dorpen. Ook naar Moon Hill.

We hebben lekker wat gedronken. Omdat Moon Hill al vanuit de luchtballon gezien hadden waren we niet van plan om naar boven te lopen. Geluncht en daarna weer op de fiets, over smalle padden en langs dorpjes richting het hotel. Het was een leuke fietstocht. Veel gezwete, veel gedronken en weinig geplast.

In het dorp kwamen we langs het zaakje waar we de stempels hebben laten maken. Deze waren nu klaar. Ze zagen er mooi uit.

Gedoucht, geluierd en om 18.00 uur een borrel genomen tijdens het happy hour. Vanavond konden we wel even borrelen want morgen kunnen we wat uitslapen want dan reizen we door voor de laatste dagen in Hongkong.

9 augustus 2007

Lekker uitgeslapen. Rustig aan gedaan, wassen spullen inpakken en om 12.00 uit checken en wat ontbijten en nog de laatste wandeling door het dorp. Een rustige dag met aan de avond een lange reis tot 13.00 uur van de volgende dag wanneer we in Hongkong verwachten aan te komen.

12.00 uur hadden we de trein. Deze was tot nu toe de netste. Even liggen en toen slapen.

10 augustus 2007

Om 7 uur werd Sjel wakker. Mil uiteraard weer lekker wat later. Voor het raam gaat zitten en gaan genieten van het mooie uitzicht. Om 9.00 uur kwamen we in Ganzhou (Canton) aan. Daar snel in de bus want we moesten om 11.00 uur de boot hebben.

Joe wist niet zeker of de boot wel vertrok vanwege een harde storm. Gelukkig ging de boot iets later dan verwacht weg want het was kiel-kiele. We dachten dat Joe weer een grapje had gemaakt met die vreselijke storm want de vaart was rustig. Totdat we ongeveer 15 minuten voor de haven van Hongkong waren. De boot sprong hoog door de golven. Wat bleek. Gisteren was er een tyfoon in de buurt en die kwam vandaag terug en ze verwachtten hem ook op land. Hebben wij weer, denken we even lekker te kunnen gaan shoppen in Hongkong.

In het hotel. Gigantisch groot hotel, dus niet echt een hostel te noemen. We hadden ook kleine kamers. Ruimte gebrek in Hongkong. En inderdaad weeralarm 8 nu. Ze verwachtten hem dus op land. Iedereen wordt aangeraden om binnen te blijven en alles gaat dicht.

Na de douche even bij de bakker  aan de overkant heerlijke broodjes gehaald en toch naar de winkels gelopen. Helaas een heleboel winkels dicht en i.v.m. de tyfoon. Door de langere reistijden van het personeel zijn deze ook naar huis gestuurd.

Na het avond eten wilde we gaan zwemmen maar het personeel was ook naar huis dus zwembad dicht. Sjel mocht niet de verantwoording nemen ondanks haar bevoegdheid. Dus gewoon lekker wat gelezen op de kamer en daarna de oogjes weer dicht.

11 augustus 2007

Dagje shoppen. We lopen van het hotel naar de haven en nemen de ferry naar Hongkong Island. We hebben hier een lens gekocht. Op de terug weg later in de middag de spullen in de kamer gelegd en direct door naar de markt. Om 21.30 komen we weer terug in de hotel kamer.

We zijn echt gesloopt van de hele dag wandelen en winkel in en uit.

12 augustus 2007

10.15 uur vertrekken we met de bus naar het station waar we de trein pakken naar Ganzhou. Hier komen we om 13.00 uur aan. In het hotel even de spullen weggelegd en gaan shoppen. Een leuke stad. Veel leuke winkels en echte leuke prijzen. Riemen voor 50 euro cent, nagellakken, shirt etc.

19.00 uur verzamelen voor het laatste avondmaal. Dit was naast het hotel en zo hoefde we de deur niet uit. We hebben de fooi verzameld en met een kaartje in een envelop voor Joe gedaan.

In de naast gelegen bar nog 1 borrel gedaan en daarna snel naar bed want morgen vroeg op voor de lange reisdag naar huis.

Het was weer een geweldige vakantie. Zeker mooie dingen gezien en weer een ervaring rijker.